„Cred ca eleganta trebuie sa fie o combinatie potrivita de distinctie, naturalete, grija si simplitate. Fara acestea, sunt de parere ca nu exista eleganta. Numai pretentiozitate. Eleganta nu este dependenta de bani. Din cele patru lucruri pe care le-am mentionat mai inainte, cea mai importanta este grija. Ai grija cum iti alegi hainele. Ai grija cum le porti. Ai grija cum le intretii.”
Multe dintre noi ne dorim sa fim elegante, rafinate, distincte, dar cum sa punem acest lucru in practica? Ce ne trebuie? Ce ne lipseste? Ce ar trebui adaugat sau poate schimbat? Iata asadar raspunsul tuturor intrebarilor noastre. Daca va intrebati cine este cel care propune aceasta „reteta” pentru o eleganta fara cusur, lasati-ma sa va spun raspunsul: Christian Dior.
Dar are oare dreptate Ch. Dior? Cum a ajuns el la acest raspuns? Simplitatea si naturaletea sunt de ajuns? Ma voi abate putin de la stilul clasic de articole cu cele 10 lucruri mai putin cunoscute despre artist si voi incerca sa inteleg care au fost influentele care l-au facut pe designerul Ch. Dior sa ajunga la aceasta concluzie.
Christian Dior a trait in perioada anilor 1905-1957, deci a trait si perioada razboaielor, perioada saraciei, a lipsurilor, in care arta, moda era intr-o stare de apatie. Dior isi exprima parerea cu privire la hainele din perioada razboiului si le considera ingrozitoare, macabre si oribile: „palariile erau prea mari, fustele prea scurte, sacourile prea lungi, pantofii prea grei”. Dar poate ca daca moda nu era asa, Dior n-ar mai fi avut sansa sa dea un aer nou hainelor, stilului si sa propuna o intoarcere la silueta feminina, care nu duce povara razboiului. . „Tocmai ieseam dintr-o perioada lovita de saracie, zgarcita, obsedata de carnetele de ratii și cupoane pentru haine;era natural ca propriile mele creaaii să ia forma unei reacții împotriva acestei morti a imaginatiei. […] In decembrie 1946, ca rezultat al uniformelor din timpul razboiului, femeile inca aratau si se îmbracau ca niste amazoane. Dar eu am creat haine pentru femei gingase și delicate ca o floare, haine cu umeri rotunjiti, busturi pline, feminine, și talii suple deasupra unor fuste ample, enorme”, a explicat designerul.
O alta intrebare ar fi de ce a ales sa devina designer? „Le couturier absolu”, cum avea sa fie numit, era o fire boema, atras de arta, muzica, literatura, dar care ajuns la varsta intrarii la facultate, preferinta lui a fost arhitectura. Cel care i-a curmat acest vis a fost tatal sau, care spunea ca viata aceasta boema nu este pentru el si care va face presiuni asupra tanarului pentru a se inscrie la Scoala de Științe Politice. Zis si facut! Dior ajunge elev al Scolii politice, dar viata boema este ceea ce isi dorea el si paraseste scoala si isi deschide o galerie de arta impreuna cu amicul sau.
Stiati ca Dior era si foarte superstitios? Dorea mereu sa stie ce ii rezerva viitorul si din aceasta cauza apela adeseori la ghicitioare. Tot una dintre ghicitoare i-a prevestit si viitorul, spunand ca desi va ajunge sarac intr-un moment al vietii, femeile vor fi cele care il vor scoate la lumina: „femeile sunt norocoase pentru tine si prin ele vei atinge succesul. Vei face multi bani pe seama femeilor și vei calatori mult”. Ceea ce ma duce cu gandul la faptul ca trecand prin perioada saraciei, mama si sora sa fiind imbracate saracacios, a inteles ca eleganta nu are nimic de-a face cu hainele scumpe. Hainele simple si ingrijite sunt puse in evidenta de personalitatea femeii, iar bunul gust nu poate fi cumparat.
Toate aceste intamplari au dus la concluzia designerului citata la inceputul articolului. „Eleganta nu este dependenta de bani.” Christian Dior poate fi cu usurinta sinonim pentru “haute couture”. Acesta a revolutionat perioada postbelica in domeniul modei si a fost singurul care, in doar un deceniu, a rescris regulile modei si a deschis o noua era in haute couture.