Haute couture vs. Pret-a-porter. De ce? Pentru ca… este important sa stim daca ne consideram adevarate fashioniste. Pasiunea pentru moda a fost cumva inspirata si de pasiunea pentru limba franceza.
Multi termeni de fashion provin intr-adevar din limba franceza. Dar ce reprezinta acesti doi termeni???

Hai sa incepem cu inceputul, cum se spune. Termenul de pret-a-porter sau varianta in engleza ready-to-wear face referire la acele haine care sunt croite in fabrici standardizate, care produc haine pentru diferite marimi si dimensiuni. Cel mai des intalnit este folosit de designeri cand fac referire la colectiile pe care le putem gasi si in magazine. Multi designeri au inceput sa prefere colectiile Pret-a-Porter in favoarea Haute Couture. Motivele sunt destul de simple. Unul dintre ele este reducerea costurilor, preturile si timpul de lucru fiind unele foarte ridicate, deoarece pentru o piesa Haute Couture este nevoie de multe ore de munca, iar pretul acesteia este unul pe masura.
Colectiile Pret-a-Porter sunt destinate publicului larg, create doar in scop comercial si nu sunt catalogate drept arta, cum sunt piesele Haute Couture exclusiviste, unicate, dar si cu un pret destul de ridicat.

 

Haute-couture sau „high fashion” este un termen folosit destul de restrans, cerintele fiind stricte pentru a indeplini aceasta calitate. Toate casele de moda Haute Couture fac parte din Camera Sindicala de Haute Couture. Printre aceste case de moda gasim Balmain (trebuie sa recunosc ca sunt indragostite de piesele lor atent croite pana la cele mai mici detalii), Chanel, Christian Dior, Christian Delacroix, Givenchy sau Yves Saint Laurent.
Iata cateva cerinte pe care trebuie sa le indeplinesti pentru a putea fi numit designer Haute Couture:
1. Trebuie sa ai piese croite exclusiv pentru persoane private
2. Trebuie sa detii un atelier de croitorie in Paris
3. Sa lucreze minimum 15 persoane in acel atelier
4. Sa prezinti presei din Paris doua colectii pe an

Un lucru e cert: fie ca porti haute couture sau pret-a-porter, tu esti cea care dai  personalitate hainelor. Nu este vorba decat de acel all about that something al fiecareia, indiferent daca hainele sunt croite unicat sau nu. 🙂